top of page
135929419_3791172640932999_5270966732900

  Yoga is een dans tussen rust en inspanning

Yoga

 

 

 

Yoga betekent verbinding; verbinding met je authentieke zelf, met de ander en het leven. Zo geef je weer ruimte aan wie jij bent. Yoga brengt je naar een staat van diepe ontspanning, door de yogahoudingen herstelt een belangrijke balans zich in je lichaam: namelijk die tussen de twee kanten van je zenuwstelsel. Beiden zijn ze even belangrijk voor onze gezondheid. Het sympatische ('aan' stand) en het parasympatische zenuwstelsel ('uit' stand) beginnen door yoga als het ware een dans met elkaar, die je gezondheid ten goede komt. Sommige elementen van yoga stimuleren het 'aan' staan en andere elementen zorgen ervoor dat je lichaam in de rustmodus komt. De effecten van yoga werken nog lang na nadat je de mat verlaten hebt.

Ieder mens is anders. Ieder lichaam is anders. Ieders skelet is anders. Waar het om gaat is dat je stretch vindt die effect heeft en helend is voor jou. Voor jouw body, mind & soul. Jouw houding  vergelijken met die van een ander heeft dus geen zin. Het uitgangspunt bij yoga is dat je jezelf bewust bent (wordt) van hoe je lichaam voelt tijdens de oefeningen. En wat je ook voelt het is allemaal goed. Het gaat er om dat je ontdekt en compassie voelt voor wat je lichaam kan. Iedere keer als je weer op je yogamat staat, word je je weer een stukje bewuster van je lichaam en daardoor ook van je geest. Er ontstaat meer ruimte in je lijf waardoor je eventueel vanzelf leniger word, een gevolg van yoga...

Voor mijzelf is yoga een reis, het neemt je mee in de magie van je lijf, er valt zoveel te ontdekken. Juist door bewust te ademen en de stilte toe te laten in jezelf ontstaat er ruimte voor meer rust, balans en nieuwe inspiratie.

Yin yoga

"Yin yoga is the calm in the storm"

Met yin yoga werk ik vooral op het kalmeren van je zenuwstelsel en zachtjes op het bindweefsel.

Want wist je dat ons fascia een soort communicatieweb is en een verbinder van spieren, botten, organen en andere weefsels.

Het schrijft mee aan de geschiedenis van ons denken, voelen & doen. Elke emotie die je vaak voelt en beweging die je vaak herhaalt, vormt je lichaam. Dit maakt een afdruk in je bindweefsel.

Ons lichaam vertelt een verhaal, ons levensverhaal. Denk aan de uitspraak letterlijk en figuurlijk vastzitten. Als je de spanning op een zachte manier los kunt laten in het lichaam, en jezelf weer durft te zijn, komt de energie vrij en komen we beter in contact met onszelf, en anderen. Er ontstaat ruimte voor jouzelf.

Ik begeleid je graag terug naar de wijsheid van je lichaam, in alle rust en met liefde. Laat je verrassen...je kunt en bent meer dan je hoofd denkt. Gebruik de houdingen om je lichaam te verkennen, het draait niet om een houding mooi uit te voeren of om lenigheid. Je bent precies goed zoals je bent en van daaruit ga je de reis met yin yoga beginnen. Ik werk o.a met olieën, klanken, adem, verhalen, accupressuurpunten, de seizoenen, maar vooral intuïtief.

voel je welkom, een kopje thee staat voor je klaar met een inspiratie kaartje,

 

        Ervaar de kracht van yin yoga:

  • De yin houdingen stimuleren de meridianen waardoor er betere doorstroming van de levensenergie plaats vind. Er is in de houding alle ruimte om je lijf te voelen. Juist door langere tijd in rust en stilte door te brengen neemt de weerstand, die je in eerste instantie vaak voelt, ook echt af. Je leert je eigen weerstand en ongemak kennen. Ook met afstand ernaar te kijken zonder er direct naar te handelen. 

  • Bij yin yoga ligt de nadruk op de eigenheid van je lichaam, het maakt niet uit hoe de houding er bij jou uitziet. Het moet voor jou werken en jou de stimulatie geven in het aandachtsgebied ​dat je wilt bereiken. Elk lichaam is verschillend en heeft zijn eigen mogelijkheden. Je bent goed zoals je bent. 

  • Bij yin hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen gebeurd er wat.

  • Het bindweefsel raakt beter gehydrateerd wat de soepelheid bevorderd.

  • Diepe ontspanning, mobiliteit, versterking gewrichten en bindweefsel, stimulatie van levensenergie, mindfulness.

Aroma Yin

 

Etherische oliën zijn hele geconcentreerde krachtige stoffen uit de natuur met verschillende therapeutische kwaliteiten. De oliën zijn een mooie verrijking bij yin yoga. Bewust ademhalen is een belangrijk onderdeel bij yoga. Als je een aangename geur ruikt, ga je meestal automatisch intenser ademhalen. Het inhaleren van de geur zorgt voor een reactie in de hersenen. Doordat het reukvermogen verbonden is met verschillende delen in de hersenen die je geheugen, emoties en hormonen regelen. Bepaalde geuren zorgen bijvoorbeeld voor meer ontspanning of gronding. De combinatie van beweging, ademhaling en geur creëert niet alleen een diepere maar ook een persoonlijkere beleving op de mat. Naast de aroma (o.a. Doterra)en een aantal zachte yin houdingen, kan de les ook worden gecombineerd met een klankschaal/rainstick, selfcare massage of een mindfulness schrijf opdrachtje. Ervaar deze heerlijke belevenis les als zijnde een welness moment voor jezelf. 

 

 

187418511_4175326729184253_1047066984664

N.B. Etherische oliën zijn prachtig maar ook puur en krachtig. Het kan bepaalde emoties triggeren. Ben je bekend met allergieën, hoge of lage bloeddruk, astma/gevoelige luchtwegen, epilepsie dan zijn dat dingen waar rekening mee gehouden moet worden. 

 

Hatha yoga

Hatha yoga is de meest traditionele yogastijl en de basis waaruit andere yogastijlen zijn voortgekomen.

 

Hatha= de zon + de maan

Ha (zon) tha (maan). De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In de Hatha yoga komen die beide energieën samen. De hoofdingrediënten zijn lichamelijke beoefening (asana) en ademhaling (pranayama). Inspanning en ontspanning wisselen elkaar af. Waar het bij yin draait om het bindweefsel is hatha gericht op de spieren.

De les start met een korte meditatie (om bij jezelf te komen in het hier en nu), ademoefening, warming-up, verschillende houdingen die  worden afgewisseld met ontspanning, zodat de houdingen ook geïntegreerd kunnen worden in het lijf. Het draait bij hatha om evenwicht en uiteindelijk wordt via inspannng en ontspanning toegewerkt naar een staat van balans en evenwicht.

 De les eindigt met een eindontspanning ( yoga Nidra) en een kopje thee met een inspiratie kaartje

Privé yogales/coaching

Een privé les kan ontzettend fijn zijn bij o.a. persoonlijke aandacht op maat, fysieke klachten, stress, een vol hoofd, blessures, wanneer je liever niet in een groep yoga beoefent of een moeilijke periode doormaakt.

Tijdens een gratis intake (online) zal ik jouw persoonlijke wensen en behoeftes met je doornemen. Wat is er zoal mogelijk? Ik stem af waar jouw behoefte ligt, waar de knelpunten eventueel liggen en ga daar mee aan de slag. Dit kunnen oefeningen (houdingen) uit Yin zijn, hatha, restoritive, nidra gecombineerd met selfcare, mindfulness oefeningen, visualisaties. Maar ook een stukje energetische healing is mogelijk, gebruik van etherische olie. Met dit programma kunnen we dan in alle rust aan de slag met jouw eigen yoga avontuur.

188882849_4187453511304908_2439228316494

privé les/coaching 75 min: €70, gratis intake voordien.

Wanneer je dicht bij jezelf komt, ben je overal thuis

126813019_3683300208386910_1958430749537

Ik geef op dit moment les op locatie in Winterswijk in de Bataafse Molen bij Praktijk thuiskomen bij jezelf en in Barlo bij Yogaboerderij Bullens.  Voor meer informatie over het rooster en tarieven: www.praktijkthuiskomenbijjezelf.nl/www.yogaboerderijbullens.nl

Of stuur mij een berichtje voor verdere informatie.

136945548_3793048870745376_5296997003928
bottom of page